10 tips som bygger starka varumärken
1. Affärsidé
Beskriv kort vad företaget gör och för vem. Håll det enkelt och tydligt. Du kan fylla in och skriva mer sen.
2. Mission och vision
Vad är din mission som du med stolthet kan stå upp för? Vad är din vision som uttrycker dina långsiktiga mål och ger en riktning dit du vill.
3. Stark logotyp
Bygg ditt varumärke kring et bra namn och en stärk logotyp. En logotyp och grafisk profil bör vara det första du gör innan du går vidare med all övrig kommunikation. Här är utmaningen att skapa en unik logotyp som uttrycker vem du är och vad du gör.
4. Varumärkeslöfte
Vad borgar varumärket för? Varumärkeslöftet sammanfattar ert åtagande ert ”löfte” till kunden. Knyt detta till era USPar och de målgrupper ni har. Lev efter löftet vid varje kommunikationstillfälle och kundkontakt.
5. Kärnvärden
Värderingar hjälper till att hålla kursen! Vilka är era värdeord, håll er till en handfull begrepp och utveckla dem med några enkla meningar som kan vägleda det dagliga arbetet inom företaget.
6. Positionering
Var står ni idag i förhållande till era konkurrenter? Sätt upp nyckeltal och KPIer som ger en bild av er position på marknaden i förhållande till era konkurrenter. Sätt mål hur ni ska utveckla er position framåt och som anger er en tydlig riktning.
7. Målgrupper
Vem är kund hos er? Målgrupperna är de personer ni riktar er kommunikation till. Analysera gärna de olika målgruppernas behov och önskemål och hur ni möter respektive grupp med ert erbjudande.
8. Kommunikation
Håll en linje med ett passande maner, tonalitet och attityd. Här ingår både text och bildspråk och här är målet att hitta en enhetlig nivå i er kommunikation som framförallt inbegriper känslor och attityder. Givetvis ska inte styrningen förhindra olika nivåer beroende på kanal och målgrupp.
9. Slogan
Hitta en tagline, USP, slogan som ni kan knyta en kommunikation kring. Här är målet att visa hur ni och ert varumärke sticker ut och är unika i ert erbjudande på ett positivt laddat sätt. Oftast är det en textrad som står under eller intill logotypen.
10. Medarbetarna
Inkludera medarbetarna så alla drar i samma riktning! Med en konkret profilmanual eller varumärkesplattform blir det enklare att få med medarbetare och andra aktörer i arbetet att bygga varumärket. Informera, engagera och tilldela resurser så bygger du ett lag där alla drar i samma riktning.